Hvis du spørger mig, så er svaret ”ja”. I vores vestlige verden har vi bare fjernet os mere og mere fra den viden vi naturligt er født med. Som helt små, giver vi naturligt udtryk for behov via stemmen, men det ”lægger vi fra os”, når vi vokser op. I andre kulturer er det mere naturligt at grine højt, artikulere og gestikulere passioneret eller åbent græde ved smerte.

I den vestlige verden vælger vi ofte at bære vores smerte eller glæde inde i os selv, og det kan være med til at skabe ubalance og stress i krop, sind og sjæl.

Brug af stemmen og lyd kan virke som en ventil, så spændinger fra en fortravlet hverdag ikke ”låser” sig i kroppen til stress og ubalance (prøv bare at overvej, hvad der sker, når du sukker dybt et par gange). Når vi synger eller nynner genskaber vi kontakt til kroppen via et dybere åndedræt end det vi typisk bruger i løbet af en dag. Evnen til at mærke sin krop, forsvinder ofte ved f.eks. stress og vi kan derfor genskabe kontakt til kroppen via den dybe vejrtrækning. Når vi synger, frigiver hjernen hormonet, endorfiner. Det kaldes også for lykkehormonet, da det får os til at føle glæde. Jeg oplever ofte, at mennesker, der har sunget, bliver bedre i stand til at se løsninger umiddelbart efter en session. Æren herfor tilskriver jeg helt klart stemmen.   Cute girl

Du kan jo prøve den næste uges tid at udføre følgende øvelse, og se, om den gør en forskel for dig. Øvelsen er fra de 52 inspirationskort, der netop er udviklet til at skabe balance og trivsel og dermed også til at forebygge stress. God fornøjelse!

SYNG – SYNG – SYNG

Denne øvelse kan du selvsagt lave alene, men via fællessang skaber du samtidig et fællesskab og en fælles puls.

1. Start med at vælge en sang, som du kender rigtig godt. Stil dig eller sæt dig med ret ryg.

2. Syng nu for fulde hals, den sang du har valgt.

3. Læg mærke til din vejrtrækning. Bliver du forpustet? Hvis ja, så er sangen en god træning for dig. Når du synger kommer du typisk dybere med dit åndedræt end ellers.

4. Mærk hvordan at du har det nu i krop, sind og sjæl?

5. NB! Prøv at indføre, at I i en gruppe starter med at synge en sang som opstart til et ugentligt morgenmøde. I starten føles det nok lidt underligt, men det bliver hurtigt en god og værdifuld vane, der hjælper på trivselsbarometeret!