Det væltede ind med mennesker på 7. sal på syngesygehuset i Køln. Unge som gamle, nogle i farvestrålende tøj, andre mere klassisk klædt, nogle skallede, andre med tørklæde og endelig nogle med en hårpragt som jeg godt kunne misunde.

To ting havde de til fælles:
1. enten var de midt i et cancerforløb eller havde været det indenfor det sidste år og
2. deres glæde over livet og fællesskabet i sangen.

Kordirigenten, som også var professionel operasanger, fik styr på tropperne, og så gik de ellers igang. Først med IMG_2615vejrtrækningsøvelser, derefter med stemmetræning / -opvarmning og endelig med sang.

Nu tænker du måske: “hvor er det dog sødt af hospitalet at lade patienterne synge sammen”. Men jeg kan garantere dig, at hospitalet har sine grunde til netop at bruge sang. En af de årsagerne er, at sang træner åndedrættet og genskaber kontakt til kroppen på en blid og behagelig vis.

Ved stress eller smertetilstande, bliver de fleste menneskers åndedræt mere overfladisk, hvilket har utrolig stor påvirkning på vores fysiske og psykiske ve og vel. Hvis du vil vide mere om, hvordan åndedrættet fysisk påvirker kropppen, så kan du klikke på linket her og se fysioterapeut Lotte Paarups fine lille film om, hvorfor åndedrættet er så vigtigt (varighed 3:44 min.).

Vi ved, at korrekt brug af åndedræt virker mod smerte, det giver dig indre massage, hjælper til iltoptagning i dit blod, sænker blodtryk og puls og endelig hjælper det dig til at genskabe ro i kroppen og nærvær i sindet.

Har du allerede nu fået lyst til at opnå alt dette, så kan du med fordel starte med et par af de små åndedræts- og afspændingsøvelser, som jeg ofte bruger til mine klienter. Dem får du her:

  1. start med at stå med fødderne i hoftebreddes afstand og et lille knæk ved knæene (se billedet)
  2. lav en langsom rulning, der starter ved hovedet, og hvor du ryghvirvel for ryghvirvel lader dig glide forover, ned mod gulvet. Gør dette på en udånding
  3. hæng foroverbøjet, mens du langsomt svinger armene fra side til side, lidt ligesom hvis du legede gorilla. Lad din vejrtrækning være naturlig og behagelig imens
  4. bliv nu hængende i midten, mens du stadig er foroverbøjet. Forestil dig nu, at du tager en dyb vejrtrækning, der går helt ned i dine baglommer. Hold vejret et par sekunder, hvorefter du puster aktivt ud på PYHHHH. Din udånding skal være så laaaang som overhovedet mulig. Gør dette nogle gange og mærk, hvordan din ryg udvider sig, når du trækker vejret ind.
  5. Nu ruller du langsomt op igen på en udånding, lidt ligesom at din rygsøjle var en perlekæde, som du retter ud.

Øvelserne kan med fordel gentages og giv gerne dig selv en aktiv pause til at trække vejret i 2-5 minutter. Det er guld værd for både krop, sind og sjæl.

Skulle du få lyst til flere øvelser, så husk at du kan købe mine 52 inspirationskort – både til download som e-bog eller som fysiske kort. Du finder dem ved at klikke her:-)

Rigtig god fornøjelse.