De fleste mennesker er bevidste om, at stress forplanter sig til kroppen og ikke kun til hjernen. Min erfaring er dog, at det er langt de færreste der ved, hvilke signaler, kroppen og stemmen sender som tegn på, at “stress er under opsejling”! Når jeg arbejder med mentees, både i min funktion som mentor i 1-1 forløb, men også  for grupper, så oplever jeg gang på gang, hvor overraskede deltagerne bliver over, hvor kropsligt det er, når vi arbejder på at finde balance og nærvær via krop og stemme. Mange får en bevidsthed om, hvilke signaler krop og stemme faktisk sender til dem – også om muligheden for at forebygge begyndende stress!

Som sanger er det helt naturligt at arbejde på at få krop og stemme til at arbejde sammen. Hvis kroppen ikke understøtter stemmen, så opnår sangeren ikke pondus og den fulde klang på sin stemme. Alle mennesker har brug for den samme connection for at få klang og kraft på deres talestemme, men hvis kroppen ikke er vant til at blive brugt aktivt til kommunikation og måske samtidig er ved at gå i stress-mode, så er dette yderst vanskeligt – for ikke at sige nærmest umuligt. Dog kan du “studere” dig selv og se om din krop og stemme “sladrer” om begyndende stress. Her får du 5 fif til at tage pulsen på dig selv:

1. Din vejrtrækning ligger i øverste del af brystkassen og er overfladisk. Typisk går dine skuldre op til ørerne, når du ånder ind og du føler dig ind imellem temmelig stakåndet.

2. Som følge af, at dit åndedræt ikke er dybt har din stemme heller ikke optimale arbejdsforhold. Du oplever måske, at din stemme har kraft i starten af en sætning for til sidst næsten at være en piben uden gennemslagskraft.

3. Din kæbe låser og dermed, lyder du mere spids i din kommunikation. Fysisk resulterer det ofte i, at du døjer med hovedpine og spændinger i kæbe og kraniet generelt.

4. Din tunge vil måske ikke altid som du vil. Tungen er faktisk en rigtig stor muskel og sangere træner den aktivt for at “få den til at makke ret”, når de skal synge svære partier, der tordner afsted. Men alle mennesker har faktisk behov for at kunne artikulere klart. En stressreaktion sætter sig ofte fysisk i tungeroden, så du kan få fornemmelsen af, at du nærmest snøvler og taler utydeligt! Det er selvfølgelig ikke ligefrem befordrende for en kommunikationssituation!

5. Sidst men ikke mindst; sangere arbejder med at vippe deres bækken ind under sig så lunger og brystkasse får bedst mulig støtte fra det som kaldes “sangermusklerne” (mellemgulvet). De mennesker der taler med en stærk stemme, taler fra nøjagtigt samme sted, som en sanger synger fra – altså med en stemme der er understøttet af mellemgulvets muskler. Imidlertid oplever jeg gang på gang, at mennesker der er i en begyndende stresstilstand “låser” i deres bækken. Når bækkenet låser, kan kroppen ikke finde sit naturlige lod og dermed heller ikke connecte ordentligt til musklerne. Faktisk sker der samtidig det, at mange får svært ved at møde andre med et åbent kropssprog, da de ikke kan løfte op langs rygsøjlen og dermed møde andre mennesker med naturlig balance.

Nu har jeg givet dig de 5 fif til, hvordan din krop og stemme kan “sladre” om begyndende stress! Jeg håber du finder dem nyttige og dermed kan hjælpe dig selv til at finde et liv i balance og nærvær og til at forebygge stress!!