5 fif til at forebygge stress!

Sikken voldsom trængsel og alarm… sådan lyder teksten på en af de gode gamle julesange og det er måske ikke helt ved siden af. I denne søde juletid er der virkelig basis for at blive stresset. Nu vil jeg dog godt lige pointere at stress ikke er synonym med at have travlt. I vores daglige omgang med sproget, så er det mere blevet reglen, at har vi travlt, så er vi også stresset, men sådan forholder det sig ikke. Stress opstår, når der er ubalance mellem de krav og forventninger som omgivelserne stiller til os samt de krav og forventninger vi har til os selv. Så hvis du stiller meget høje krav til dig selv både på arbejde og privat og ikke giver dig selv mulighed for at lade krop, sjæl og hjerne koble af – ja så kan du være på vej ind i den onde stressspiral. 430.000 danskere har ifølge Stressforeningen alvorlige stresssymptomer dagligt. Det koster samfundet frygteligt mange penge at afvente at mennesker ”går ned med stress”. For slet ikke at tale om de menneskelige konsekvenser stress har.  Jeg er jo stor fortaler for, at vi ikke venter på at uheldet er ude, men i stedet forsøger at forebygge stress. Det gør du ved at have en øget opmærksomhed på dig selv. Her får du 5 fif til at forebygge stress!

  1.  Træk vejret
    Det lyder simpelt, men for mange er det faktisk alt andet end simpelt. Når du er stresset, er din krop i alarmberedskab og fyldt med adrenalin. Derfor stopper de fleste mennesker ikke op for at trække vejret, men følger i stedet deres instinkt – nemlig at ”løbe hurtigere”. I virkeligheden kan du sænke din hjerterytme, din puls og reducere adrenalinen i kroppen ved at tage et par minutter, hvor du bevidst forsøger at trække vejret helt ned i maven. Prøv eventuelt at ånde ind, for dernæst at holde vejret i 10-15 sekunder og herefter puster du al luften ud igen. Denne øvelse hjælper til at du lettere kommer ned i kroppen. Gør denne øvelse et par gange om dagen med 5 dybe vejrtræk-ninger hver gang.
  2. Meditation og Humming
    Meditation er en fantastisk kur mod stress. Den hjælper dig til at være tilstede i din krop og mærke, hvordan du har det. Samtidig bliver din stakkels hjerne afspændt ved meditation. Har du svært ved meditation, kan du bruge humming til at ”få tankerne til at gå væk” inden du går ind i meditationen. Humming er, hvor du nynner på den tone der falder dig naturligt – alle toner er rigtige. Lyden du frembringer, giver massage til dine organer og celler og samtidig afspænder lyden din hjerne. Efter 10 minutters humming efterfulgt af 10 minutters meditation skulle du gerne kunne mærke en afbalancering af dit system. Du opnår det bedste resultat, hvis du kan gøre det dagligt og samtidig bliver øvelsen lettere, når du udfører den regelmæssigt.
  3. Nynneøvelser
    Det er almindeligt kendt, at sang frigiver endorfiner, men vi frigiver også endorfiner når vi nynner. Ligesom ved sang, så aktiverer nynneøvelser din vejrtrækning og du kommer ganske automatisk længere ned i kroppen, når du nynner og synger. Du kan selvfølgelig også ”skråle for fuld hals” til glæde for dig selv og dine kolleger, men mindre kan altså også gøre det! Så hvad er dit yndlingsnummer? Beslut dig for at nynne det dagligt på vej op ad trapperne til jobbet eller når du sidder i bilen. Du vil blive forbløffet over virkningen!
  4. Mindfulness
    Ja, ordet er måske fortærsket, MEN øvelserne virker. Sæt dig 2 minutter med lukkede øjne og mærk dig selv og din krop. Har du uro i kroppen? Hvis Ja, hvor sidder uroen så? Stil dig selv spørgsmålet ”Hvordan har jeg det egentligt?” Når du har fundet en spænding i kroppen kan du forestille dig, at du trækker vejret til det spændte sted, og med din vejrtrækning afspænder din krop. Du vil blive overrasket over, den virkning et par minutters nærvær på dig selv og dine egne behov kan gøre.
  5. Stjernen i dit liv!
    Du er helt unik og noget helt speciel. Så beslut dig for at tage et ansvar for dig selv og dit helbred, uden at skulle ”gøre” men i kraft af bare ”at være”. Er du en af dem, der har svært ved at sige nej? Hvis det er tilfældet, så øv dig på at sige nej, uden at skulle komme med tonsvis af forklaringer først. Vær opmærksom på, hvornår du dunker dig selv i hovedet med bebrejdelser (negative tankemønstre). Beslut dig i stedet for at se de positive aspekter i dit liv og fremhæv dem. Når du behandler dig selv som en stjerne, vil du opleve, at andre også begynder at behandle dig som den stjerne du virkelig er! Så tillad dig selv at stråle!