Det væltede ind med mennesker på 7. sal på syngesygehuset i Køln. Unge som gamle, nogle i farvestrålende tøj, andre mere klassisk klædt, nogle skallede, andre med tørklæde og endelig nogle med en hårpragt som jeg godt kunne misunde.

To ting havde de til fælles:
1. enten var de midt i et cancerforløb eller havde været det indenfor det sidste år og
2. deres glæde over livet og fællesskabet i sangen.

Kordirigenten, som også var professionel operasanger, fik styr på tropperne, og så gik de ellers igang. Først med IMG_2615vejrtrækningsøvelser, derefter med stemmetræning / -opvarmning og endelig med sang.

Nu tænker du måske: “hvor er det dog sødt af hospitalet at lade patienterne synge sammen”. Men jeg kan garantere dig, at hospitalet har sine grunde til netop at bruge sang. En af de årsagerne er, at sang træner åndedrættet og genskaber kontakt til kroppen på en blid og behagelig vis.

Ved stress eller smertetilstande, bliver de fleste menneskers åndedræt mere overfladisk, hvilket har utrolig stor påvirkning på vores fysiske og psykiske ve og vel. Hvis du vil vide mere om, hvordan åndedrættet fysisk påvirker kropppen, så kan du klikke på linket her og se fysioterapeut Lotte Paarups fine lille film om, hvorfor åndedrættet er så vigtigt (varighed 3:44 min.).

Vi ved, at korrekt brug af åndedræt virker mod smerte, det giver dig indre massage, hjælper til iltoptagning i dit blod, sænker blodtryk og puls og endelig hjælper det dig til at genskabe ro i kroppen og nærvær i sindet.

Har du allerede nu fået lyst til at opnå alt dette, så kan du med fordel starte med et par af de små åndedræts- og afspændingsøvelser, som jeg ofte bruger til mine klienter. Dem får du her:

  1. start med at stå med fødderne i hoftebreddes afstand og et lille knæk ved knæene (se billedet)
  2. lav en langsom rulning, der starter ved hovedet, og hvor du ryghvirvel for ryghvirvel lader dig glide forover, ned mod gulvet. Gør dette på en udånding
  3. hæng foroverbøjet, mens du langsomt svinger armene fra side til side, lidt ligesom hvis du legede gorilla. Lad din vejrtrækning være naturlig og behagelig imens
  4. bliv nu hængende i midten, mens du stadig er foroverbøjet. Forestil dig nu, at du tager en dyb vejrtrækning, der går helt ned i dine baglommer. Hold vejret et par sekunder, hvorefter du puster aktivt ud på PYHHHH. Din udånding skal være så laaaang som overhovedet mulig. Gør dette nogle gange og mærk, hvordan din ryg udvider sig, når du trækker vejret ind.
  5. Nu ruller du langsomt op igen på en udånding, lidt ligesom at din rygsøjle var en perlekæde, som du retter ud.

Øvelserne kan med fordel gentages og giv gerne dig selv en aktiv pause til at trække vejret i 2-5 minutter. Det er guld værd for både krop, sind og sjæl.

Skulle du få lyst til flere øvelser, så husk at du kan købe mine 52 inspirationskort – både til download som e-bog eller som fysiske kort. Du finder dem ved at klikke her:-)

Rigtig god fornøjelse.

Forestil dig, at en sten bliver kastet i vandet. Den danner ringe i vandet og efter lidt tid falder vandet igen til ro. Et mennesker består af omkring 60 % væske, og ligesom ringene i vandet ved stenen, så vil denne væske også vibrere.

Har vi ubalancer i krop og sind, f.eks. på grund af stress, så står vores kropsvæsker og vibrerer mere eller mindre konstant og det er selvfølgelig hverken sundt eller sjovt.

Der er allerede forsket en del i, hvordan at meditation er stressforebyggende. Udfordringer kommer, når vi HAR for travlt eller at stress allerede HAR sneget sig ind på os. Så kan det for mange være uoverskueligt at meditere. En stressramt vil have tendens til at “skulle gøre noget”, og altså ikke blot sidde stille og observere tankerne. og her er brug af lyd og stemme helt formidabel. For så SKAL du jo gøre noget aktivt, nemlig få din stemme til at skabe en lyd og samtidig aktiverer det din vejrtrækning, så du kommer dybere ned i kroppen og herved også modarbejder den stress, som eventuelt måtte sidde i din krop.

Ved at bruge lyd og stemme, kan du altså skabe dine egne lydbølger i din krop og hermed hjælpe til at genopbygge en sund balance, der hjælper dig til afspænding og velvære i krop og sind. Når du bruger stemmen, bruger du din krop som ressonansrum, og det skaber lydbølger i din krop – eller små ringe i vandet om du vil. Ved at bruge lydbølger og kroppen som ressonansrum, kan du hjælpe din sundhed og velvære godt på vej.

Her får du min opskrift på, hvordan du kommer igang med

 

DSC_2094Lydbølger til Afspænding og Større Velvære

1. Sæt dig på en stol med ret ryg og med fødderne i gulvet.

2. Luk øjnene og indstil dig på afspænding vha. lyd og stemme.

3. Tag en dyb vejrtrækning og lad din stemme finde en tone, som er behagelig for dig (husk, der er ikke nogen forkert tone). Den tone, der føles rar for din stemme, er den rigtige for dig.

4. Syng/nyn stille på vokalen A i 5-15 minutter og lad lydbølgerne afspænde din krop og dit sind.

5. Sid herefter i stilhed i 5-10 minutter og observér, hvordan du har det.

6. 

Åbn nu øjnene og vend tilbage til din hverdag med afspændt krop og sind.

På denne video, guider jeg dig til, hvordan at du kommer i gang.

 

God fornøjelse:-)

Hvis du spørger mig, så er svaret ”ja”. I vores vestlige verden har vi bare fjernet os mere og mere fra den viden vi naturligt er født med. Som helt små, giver vi naturligt udtryk for behov via stemmen, men det ”lægger vi fra os”, når vi vokser op. I andre kulturer er det mere naturligt at grine højt, artikulere og gestikulere passioneret eller åbent græde ved smerte.

I den vestlige verden vælger vi ofte at bære vores smerte eller glæde inde i os selv, og det kan være med til at skabe ubalance og stress i krop, sind og sjæl.

Brug af stemmen og lyd kan virke som en ventil, så spændinger fra en fortravlet hverdag ikke ”låser” sig i kroppen til stress og ubalance (prøv bare at overvej, hvad der sker, når du sukker dybt et par gange). Når vi synger eller nynner genskaber vi kontakt til kroppen via et dybere åndedræt end det vi typisk bruger i løbet af en dag. Evnen til at mærke sin krop, forsvinder ofte ved f.eks. stress og vi kan derfor genskabe kontakt til kroppen via den dybe vejrtrækning. Når vi synger, frigiver hjernen hormonet, endorfiner. Det kaldes også for lykkehormonet, da det får os til at føle glæde. Jeg oplever ofte, at mennesker, der har sunget, bliver bedre i stand til at se løsninger umiddelbart efter en session. Æren herfor tilskriver jeg helt klart stemmen.   Cute girl

Du kan jo prøve den næste uges tid at udføre følgende øvelse, og se, om den gør en forskel for dig. Øvelsen er fra de 52 inspirationskort, der netop er udviklet til at skabe balance og trivsel og dermed også til at forebygge stress. God fornøjelse!

SYNG – SYNG – SYNG

Denne øvelse kan du selvsagt lave alene, men via fællessang skaber du samtidig et fællesskab og en fælles puls.

1. Start med at vælge en sang, som du kender rigtig godt. Stil dig eller sæt dig med ret ryg.

2. Syng nu for fulde hals, den sang du har valgt.

3. Læg mærke til din vejrtrækning. Bliver du forpustet? Hvis ja, så er sangen en god træning for dig. Når du synger kommer du typisk dybere med dit åndedræt end ellers.

4. Mærk hvordan at du har det nu i krop, sind og sjæl?

5. NB! Prøv at indføre, at I i en gruppe starter med at synge en sang som opstart til et ugentligt morgenmøde. I starten føles det nok lidt underligt, men det bliver hurtigt en god og værdifuld vane, der hjælper på trivselsbarometeret!

Julen og nytåret er overstået. Nu er tiden kommet til at fastholde nytårsfortsættene. Personligt er jeg gået fra  nytårsfortsæt og nytårskur til i stedet at fokusere målrettet på en trivselskur i det nye år. Har du også lyst til at fokusere på trivsel og forebygge stress, så få et par fif her.work-life-balance

Jeg starter med at udfylde mit trivselsskema i 3 kategorier. Det kunne f.eks. se sådan ud:

God Energi/Opladning af   batteri Neutral Dårlig Energi/Afladning af   batteri
At synge og udvikle nye øvelser Surfe efter info på internettet markedsføring (herunder pressemeddelelser)
Skrive sange/udvikle nyt materiale og undervise Svare mails + administration Ringe til nye kunder
10% 40% 50%

 

Herefter kigger jeg på, hvor stor en procentdel af min tid, som jeg bruger på hver enkelt kategori (det har jeg angivet nederst).

Som du måske allerede har læst mellem linierne, så er der klart plads til forbedringer. Jeg spurgte mig selv:

1. Hvilke af neutralpunkterne og ”dårlig energi-punkterne” kan jeg ændre på eller uddelelegere så jeg får mere trivsel ind i mit liv?

2. Er de alle vigtige at opfylde? Nu ser mit skema sådan ud:

God Energi/Opladning af   batteri Neutral Dårlig Energi/Afladning af   batteri
At synge og udvikle nye øvelser Surfe efter info på internettet (sætter et stopur på 50 min., så jeg   ikke bruger unødig tid). Markedsføring – herunder pressemeddelelser. (Har valgt at betale en journalist for dette)
Skrive sange/udvikle nyt undervisningsmateriale Svare mails + administration (chekker mails 2-3 gange om dagen og   lukker ellers mailprogrammet) Ringe til nye kunder. (Størstedelen af mine kunder kommer gennem   netværk eller mund-til-mund, så har i stedet valgt at orientere mit netværk,   om mine nye tiltag)
60% 20% 20%

 

Jeg har desuden fundet frem til, at en af øvelserne fra inspirationskortene hjælper mig – nemlig ”nyn dig glad”. Så et par gange i løbet af dagen træner jeg min stemme og krop ved at nynne –  og samtidig får jeg et lykkeboost via endorfinerne, som hjernen frigiver. Ikke så ringe endda!

Vores verden kører hurtigere og hurtigere og vi kører med – både med krop, sind og hjerne. Som hulemennesket der løber for livet for at undgå sabeltigeren, så tonser det moderne vestlige menneske også afsted. Ude af stand til at stoppe op. Mange begynder sågar at træne til ironman eller målet om at løbe en marathon. Hvis bare liiiige jeg når ……, men når vi har nået det, så er der bare endnu mere vi mangler at nå!!

Sandheden er, at det limbiske system i hjernen lukker ned, når vi får for travlt og så er vi for alvor fanget i stressspiralen. Vi har jo ingen steder at løbe hen (og det er jo lidt mærkeligt at forsøge at “løbe væk” fra f.eks. direktøren)! Alligevel fortsætter vi i rasende tempo. Vi er blevet fartblinde og kan ikke selv se det paradokse i, at vi faktisk allerede HAR indledt en marathon – den foregår bare oppe i hjernen og det får kroppen til at reagere med et hav af signaler om, “at nu SKAL du altså stoppe op” – alt sammen noget, som de fleste overhører!

I virkeligheden er det eneste et menneske med stresssymptomer har brug for ro. Det er samtidig også det mest skræmmende du kan fortælle et menneske med stress. De kan simpelthen ikke overskue at skulle stoppe “med at løbe”! Der er forsket i, at meditation er yderst gavnligt for mennesker, da hjernen herved bliver aflastet. Jeg oplever dog, at mange finder det vanskeligt at meditere. Det gør jeg faktisk også selv! Til gengæld har jeg fundet ud af, hvad der virker for mig! Det gør Humming og Meditation. Det vil jeg gerne fortælle lidt mere om her!

Humming er, når du lader din stemme sætte an på en hvilken som helst tone. Når du kan tale, kan du altså også humme, for humme har intet med sang at gøre! Faktisk sker der det, at krop og stemme ret hurtigt ligger sig fast på en tone som den enkelte finder behagelig. Her sidder du så i 15-20 minutter og hummer for dig selv. Når du gør det, får din krop, dine celler og dine indre organer en dejlig gang massage. De står simpelthen og vibrerer ved lyden af lydbølgen som du selv frembringer med din tone. Der er forsket i, at denne humming faktisk har helende effekt på kroppen og hjælper cellerne til efterfølgende at arbejde mere aktivt på at “hjælpe din krop”!

Samtidig finder jeg det også utroligt interessant, at ved at kroppen fyldes med lyd og vibration, så er det ligesom om, at hjernen stopper op og giver slip (måske bliver den også fyldt med lyd og vibrerer?). Herved bliver det væsentlig lettere for de fleste mennesker at gå ind i en efterfølgende meditation, hvor kroppen nu fyldes med stilhed – det må være sådan det føles at komme i himlen. Så HVIS du er en af de personer, som har svært ved traditionel meditation, så er Humming og Meditation måske noget for dig?