Gør noget unyttigt for at stoppe stressspiralen!

Pas på tempoet – livet er ikke en konkurrence, der leves i overhalingsbanen.

På Stressbehandlingskonferencen 2018 afholdt på Københavns Universitet, var den sørgelige konklusion, at stresskurven ikke er knækket. Den er stagneret.

Tempoet på mange arbejdspladser er foruroligende højt. Det gør det svært at fastholde gejsten og ikke mindst orienteringsevnen. Løber vi overhovedet i den samme retning? Løber vi efter det samme mål? Og ved vi, hvorfor vi løber?

Psykolog, Nadja Prætorius skrev i en kronik bragt i Kristeligt Dagblad d. 21/2-18 følgende: ”Når man som kliniker lytter til den stressramtes egen beretning, er følelsen af at være afskåret fra det mest kostbare ved at være menneske det helt gennemgående i den ramtes pinagtige tilstand. Det er længslen efter at komme hjem til sig selv og mærke sig selv igen, der er starten på en vellykket rehabilitering.” Læs hele kronikken ved at klikke her!

Hvordan er det så, at vi som mennesker kommer hjem, og mærker os selv igen?

Svaret på det spørgsmål er for mig: Sang og Sundhed. Ved sang får vi nærvær på os selv, får kontakt til kroppen og kan hurtigere identificere egne behov. Desuden styrker fællessang samarbejdsevnen og følelsen af fællesskab.

Mange betragter sang som unyttigt. Hvad nu, hvis det unyttige i virkeligheden er yderst nyttigt og samtidig gavnligt for vores helbred?

På Stressbehandlingskonferencen præsenterede jeg deltagerne for de 3 vinkler, jeg arbejder ud fra ifm Sang & Sundhed. Du finder en kort beskrivelse nedenfor:

  1. Sangterapi
    Forestil dig, at du skal berolige et lille barn. Hvad gør du? Formentlig vugger du barnet i dine arme, mens du nynner beroligende. Metoden virker også virker for voksne. På Stressbehandlingskonferencen sang jeg intuitivt til deltagerne, mens de fastholdt opmærksomhed på deres åndedræt og deres følelser. Netop det at blive sunget til kan virke yderst kraftfuldt, og netop give et menneske følelsen af, at ”komme hjem og mærke sig selv”.
  2. Humming
    Humming er, når du nynner stille på én og samme tone. Al forskning viser, at meditation er gavnligt. Udfordringen er, at mennesker, der har stress, har svært ved meditation, da det giver en følelse af rastløshed. Ved humming er hjernen netop beskæftiget med åndedrættet og med at fastholde tonen. Humming hjælper dig til et dybere mere afspændt åndedræt. Din krop og dine organer får en gang indre massage v.h.a. af den vibration, din lyd skaber. Du får en centrering i kroppen, mens din hjerne får en pause.
  3. Fællessang
    Kan du huske følelsen af, at være holdt udenfor en leg som barn? Den følelse, får mange stressramte. De føler sig isolerede og ensomme. Fællessang giver følelsen af samhørighed og så forbedrer fællessang faktisk også samarbejdet. Sang kan få blodtryk og stresshormoner til at falde og samtidig får vi et boost af kroppens naturlige lykkestof, nemlig endorfiner.

Stressbelastningsproblemet er selvfølgelig ikke løst ved et trylleslag, ved at bruge ovennævnte metode ”Sang & Sundhed”. Men det er et skridt i den rigtige retning. Og så er det oven i købet omkostningsfrit og uden bivirkninger.

Så min opfordring til dig er – gør noget unyttigt og opdag, hvordan det unyttige, måske er nyttigt, når alt kommer til alt.

Er du parat til at yde en indsats for at ”stå af ræset” og i stedet få balance, nærvær og glæde ind i dagligdagen igen? Så er mit 7 ugers onlineforløb ”Styrk din Livskraft”, måske interessant for dig. Du finder det her!

Hvis du vil vide mere om mit arbejde med ”Sang & Sundhed”? Så læs på min hjemmeside ved at klikke her!

Med ønsket om, at du må finde hjem til din kerne og føle dig hel som menneske, og husk at stressproblematikken rammer den enkelte, og det er en fælles opgave at bryde kurven, så vi i stedet får balance og trivsel i hverdagen.

 

Sådan forbedrer du din livskvalitet med et dybt åndedræt

Som sanger, er det væsentligt at få en god kontakt til det dybe åndedræt. Det samme er tilfældet for dig. Ikke fordi du skal være sanger. Men fordi at det dybe åndedræt kan forbedre din livskvalitet.

Gennem mine klienter oplever jeg, hvordan at simple åndedrætsøvelser kan hjælpe både mennesker med cancer, men også mennesker med uro, stress og ubalance tæt inde på livet.

Alt det får du, når du har et dybt åndedræt

Når du har et dybt naturligt åndedræt vælter det ind med lækkerier på din velværekonto – endda helt gratis.  Jeg har valgt at fokusere på 3 positive effekter:

  1. Når du har en dyb, naturlig afslappet vejrtrækning ilter du dit blod bedre. Ilt styrker dine celler, og hjælper dem til at få balance og sundhed i din krop.
  2. En god dyb vejrtrækning har en groundende effekt, så du kan føle dig rolig i krop og sind. Det hjælper dig til at stå i orkanens øje og fokusere på det, som er vigtigt for dig lige nu og her.
  3. Dit stressniveau og stresshormoner reduceres ved en god dyb vejrtrækning. Ud over at aflaste dit nervesystem, så kan du opleve større klarhed og mere energi.

Sådan chekker du din vejrtrækning

Hvis du vil chekke, om du har en overfladisk vejrtrækning eller en dyb afslappet vejrtrækning, så her får du en lille øvelse:-)

  • De næste par minutter skal du være Sherlock Holmes. Sagt på en anden måde- leg detektiv og vær nysgerrig på dig selv, din krop og selvfølgelig på din vejrtrækning.
  • Du skal starte med at være uforstyrret. Du kan eventuelt lukke øjnene. Det kan hjælpe dig til at holde fokus på, hvad du mærker i din krop.
  • Placér din ene hånd på dit bryst (lige under kravebenet) og den anden på din mave.
  • Tag nu en dyb og nydende indånding. Læg mærke til,hvilken hånd der bevæger sig mest, når du ånder ind?
  • Gentag vejrtrækningen et par gange og åbn derefter øjnene igen og mærk, hvordan du har det både i kroppen og i dit sind.

Hvilken hånd bevægede sig mest, når du tog din indånding?

Hvis det var hånden på brystkassen, som bevægede sig mest ved din indånding, så har du et overfladisk åndedræt. Bare rolig – det er ikke farligt. Men du vil formentlig få mere velvære og livskvalitet, ved at arbejde på at få et dybere åndedræt.

Hvis det var hånden på maven, der gik ud som en lille tyk babymave, når du tog en indånding – så tillykke. Du har lige nu kontakt til et dybt afslappet åndedræt.

Vil du vide mere om, hvordan du kan træne dit dybe åndedræt bl.a. ved hjælp af lyd, stemme og sang? Så følg med på mit nyhedsbrev. Jeg glæder mig til at inspirere dig:-)

Kan du synge dig fri af cancer?

Det er et spørgsmål som endnu er uafklaret. Men på Køln Syngesygehus er der ingen tvivl om, at sang har en yderst virksom positiv effekt. Køln Syngesygehus har udelukkende kræftpatienter.

I Tyskland har de gennem de sidste 15 år aktivt brugt sang og musik for at hjælpe patienter til at skabe den bedste mulighed for at genskabe balance og således styrke muligheden for en helbredelse. De har faktisk 26 syngesygehuse.

Her arbejder kittelklædt medicinsk personale side om side med musikterapeuter, kliniske terapeuter og kunst- og bevægelsesterapeuter. Fokus er på, hvad der hurtigst muligt kan hjælpe patienten til at genskabe balance i krop og sind og dermed hjælpe til en hurtigere helbredelse. Der er en generel indsigt i, at krop og sind bør være i balance for at en optimal helingsproces kan opnås hos patienten og derved forenes kultur og sundhed.

Lytter du til dit hjerte?

Lytter du til dit hjerte?

Under mit besøg på Køln Syngesygehus, fik jeg lov til at følge chefmusikterapeut Norbert Hermanns rundt på gangene. Jeg blev inviteret ind med åbne arme – både af personale, patienter og pårørende. Jeg er dybt taknemmelig for at blive mødt af sådan en åbenhed.

Jeg fik bl.a.  et indblik i

  • hvordan at korsang er et tilbud til tidligere kræftpatienter (1 år efter behandling, kan de komme og synge sammen 1 x om måneden i kor). Musikterapeuten og deltagerne hjælper hinanden med at skabe grounding via vejrtrækning, nærvær gennem sang og ikke mindst frisættelse af glæde via endorfiner. Flere af de tidligere patienter fortæller mig, at de aktivt bruger vejrtræknings- afspændings- og sangøvelserne til at forebygge stress og angst som er en naturlig følge af at have lidt under cancer.
  • sang til afspænding og smertelindring. Hvis patienten ikke har lyst eller kan synge med, så synger terapeuten for og til patientens krop. Flere beskrev hvordan de følte sig “badet i lyd og vibration”
  • sang og bevægelse for at genskabe kontakt til kroppen (selvom du er sengeliggende kan du føle dig som et helt menneske gennem sang og bevægelse med hænderne, hvilket er yderst livsbekræftende).
  • sang for at skabe grounding og kontakt til det dybe åndedræt og herved hjælpe til bedre iltoptagelse

I Danmark har musik vundet et stort indpas i sygehusvæsenet, men vi har endnu lang vej at gå i forhold til sang. På en eller anden måde, har vi fremmedgjort os fra vores stemme. For mig er vejen til sundhed stærkt forbundet med stemmen. Endnu er der ikke forsket i, hvad sang gør for den enkelte ned på celleniveau, og om sang kan helbrede cancer er derfor fortsat uvist. Men forskningsresultaterne fra Tyskland viser, at sang har en betydelig effekt på kroppens mulighed for at genoprette en naturlig balance ligesom at sindet afspændes via sang. I Tyskland er de ikke i tvivl – sang er livsnødvendigt!

Alle disse emner bestræber jeg mig på at dele med dig i kommende blogindlæg, så følg med her på siden.

Sangterapi – Stemmens Kraft

Jeg er tit stødt på skepsis, når jeg fortæller at jeg synger til mennesker for at hjælpe dem til livskraft, trivsel og balance, og jeg kan i virkeligheden godt forstå det. Det KAN virke som heksekunster, men i virkeligheden er det simpelt og virkningsfuldt og noget som er brugt gennem årtusinder.

Hvad er sangterapi?

Hulefolket vidste det, indianerne og præstinderne brugte det – ja faktisk har alle de gamle naturfolk anvendt sang, lyd og vibration til heling af krop og sind. Det som jeg kalder for Stemmens Kraft. For mig er det såre simpelt: Sang er et naturlægemiddel, der kan hjælpe til at skabe balance i krop og sind og dermed større trivsel for den enkelte.

Sangterapi er,

Anne Ryom med tibetanske syngeskåle

Anne Ryom med tibetanske syngeskåle

  • når du bruger din egen stemme til at synge og skabe lyd med fokus på at lyden skal hele din krop via vibrationen og hermed hjælpe dig til balance eller
  • når du lader en behandler “synge og tone og spille til din krop” for at opnå balance, og trivsel i krop og sind.

Når du synger selv, kommer vibrationerne indefra. I det tilfælde fungerer din krop som resonansrum. Når du “bliver sunget til”, så bliver du påført vibrationerne udefra af en behandler.

Når jeg har klienter arbejder jeg ofte med en kombination af de 2 metoder, da jeg mener, det skaber det bedste resultat. Nogle mennesker har dog så store blokeringer ved at bruge deres egen stemme foran andre mennesker, at de kun ønsker at jeg synger til dem. Og det er selvfølgelig også okay.

Hvem kan sangterapi hjælpe?

Der er forsket meget lidt i, hvordan at lyd og sang påvirker den enkelte person og hvilke ubalancer det kan afhjælpe. Min erfaring er, at sangterapi hjælper mennesker, der f.eks. er i en cancertilstand. Pårørende og andre mennesker, der har stress og mennesker som lider af en lettere grad af angst og depression.

Desuden har jeg hjulpet mennesker som led af fysiske smerter, så som synkebesvær, smerter i iskias eller lændesmerter. En enkelt gang har jeg hjulpet en kvinde som led alvorligt af en diskosprolaps (den historie kan du læse nederst i dette blogindlæg). I virkeligheden er det en naturlig form for afbalancering som er god for stort set alle mennesker, og så er den helt uden bivirkninger.

Hvad skal der til for at sangterapi virker?

Først og fremmest, at klienten møder ind med et åbent sind og er parat til at indgå i et samarbejde. Samarbejdet sker bl.a. ved en øget opmærksomhed på, hvad der sker i kroppen under behandlingen og ved at være åben og imødekommende overfor lyd og sang og ved at være parat til at arbejde med sin egen vejrtrækning.
Det er helt OK at møde op med en sund skepsis, men hvis det er en negativ skepsis, så er behandlingsresultatet nærmest fastlagt til at være negativt på forhånd.
Mange kommer hos mig, når det traditionelle behandlingssystem har “givet op”. En del mennesker er jeg i stand til at hjælpe. Men nogle mærker blot en midlertidig fremgang og afspænding af kroppen, hvorefter den tidligere tilstand i enten krop eller sind genindfinder sig. Hvorfor ved jeg ikke.

Det positive ved sangterapi er, at du relativt hurtigt vil vide, om sangterapi har en virkning på dig. Typisk vil der være en markant ændring i dit velbefindende efter blot 1 – 2 behandlinger. Hvis ikke der er det, så er sangterapi ikke den rette behandlingsform for dig.

En solstråle-klienthistorie

En af de klienter, som jeg har hjulpet, hedder Lone. Lone arbejder som sygeplejerske på et plejehjem. Da jeg mødte hende, havde hun igennem 1 år lidt af en slem diskosprolaps. Faktisk var det kommet dertil, at hendes læge havde ordineret stærk smertestillende medicin og fortalt, at hun nok måtte indstille sig på at leve sit liv på nedsat kraft.
Lone er en kvinde i 50-erne, der altid havde haft fuld fart på og holdt sin krop i form bl.a. ved cykling, gå- og løbeture. Men nu var alt dette ikke muligt og Lone havde nærmest indstillet sig på et liv med kroniske smerter.

Første gang jeg behandlede Lone, kunne jeg med det samme mærke, at hun var dygtig til at slappe af og indgå i et samarbejde gennem sin vejrtrækning. Det var nærmest som om, at hendes krop “sugede lyd og sang til sig”.

Jeg brugte mine tibetanske syngeskåle forskellige steder på hendes krop, mens jeg sang, og til sidst satte jeg monolinaen på hendes ryg og sang intuitivt for at afbalancere nervesystemet og igangsætte hendes egen indre vibration med mulighed for heling.
uro med positive tilkendegivelser
Næste dag ringede Lone og fortalte følgende: Hun var om sædvanligt vågnet om natten for at skulle ud at tisse. For første gang i lang tid, havde hun rejst sig op uden smerter. Hun havde observeret, hvordan at hendes urin var ekstra gul og grumset og desuden lugtede grimt. Som hun sagde: “Jeg ved jo nok, hvad det betyder – kroppen renser ud”. Om formiddagen ville hun prøve at se, om hun kunne gå en tur langs stranden. Til hendes store overraskelse opdagede hun, at hun var i stand til at gå ca. 1 kilometer langs stranden og retur, uden at få smerter. Noget hun ikke havde været i stand til at gøre siden at hun fik sin diskosprolaps.

Efter yderligere 1 behandling blev Lone i stand til at cykle og jogge små ture. Ikke på samme niveau som før skaden, men hun genvandt en stor del af sin frihed. Behøver jeg at fortælle, hvad der skete med hendes sindstilstand og humør?? Som tak fik jeg denne smukke uro, med positive tilkendegivelser.

Jeg tror på lyd. Jeg tror på sang. Jeg tror på Stemmens Kraft – både din og min:-)